Skocz do zawartości

Tomko

Rekomendowane odpowiedzi

Witam panowie.

Ostatnio zastanawiam się bardzo intensywnie nad handlem w sieci. Co przez to rozumiem? Strona internetowa, dobra reklama, pozycjonowanie i produkt - swój lub import rzeczy mało popularnych u nas w kraju lub nawet za granicą. Ponieważ to zupełnie nie moja branża i nie mam w tej materii doświadczenia, chętnie poczytam opinie doświadczonych handlowców, którzy na pewno tutaj są. W szczególności mam kilka pytan:

* Jak wygląda w praktyce ta branża, czy jest to ciężki kawałek chleba (mówię już o późniejszym etapie gdy nasz produkt "zaskoczy")?
* Jakie przeszkody czekają mnie po drodze?
* Od jakiej platformy handlowej mógłbym zacząć? Własne WWW, ebay, allegro, gumtree etc...?
* Jak wybadać rynek? Czy wystarczy sprawdzić dostępność mojego produktu w różnych sklepach i na tej podstawie stwierdzić niszę?
* Jakieś blogi, książki, strony czy przykłady konkretnych ludzi, które wpłynęły jakoś na wasz biznes?
* Co byście doradzili mi krok po kroku żeby ruszyć w tym temacie?

Ktokolwiek kto zajmuje się tą branżą jest mile widziany ze swoimi przemyśleniami.

Sledzę od jakiegoś czasu sukces.pl i Jacka Wiśniowskiego - z tego co obserwuję gość ma łeb na karku. Mam jakąś gotówkę, którą mogę zainwestować, mam też pomieszczenie gospodarcze w razie, gdybym rozwinął biznes bardziej, ale nie mam wolnych 9k zł żeby zapisać się na jego seminarium w ciemno, mimo iż wiem, że wiedza i doświadczenie kosztuje. Po prostu to wszystko raczkuje u mnie w głowie, nie mam presji czasu na sobie ale chciałbym zacząć to robić jako droga do pasywnego dochodu.

Wszelkie sugestie - będę bardzo wdzięczny.

Pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biznes internetowy możesz założyć praktycznie za śmieszną kasę: gotowa platforma sklepu internetowego (np. shoper), która zapewni Ci podstawowe funkcjonalności, to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie, do tego kasa dla grafika na jakiś ładny layout, ewentualnie fotograf do zdjęć produktów (jeśli jest taka potrzeba), a dalej to już marketing. Porównywarki cenowe, reklama w google, facebook, allegro. Jak masz dobry produkt i jakąś wiedzę, jak to wszystko w sieci działa, to według mnie na początek jest to wszystko do ogarnięcia samemu. 

 

Niemniej, jeśli jesteś zielony w temacie, to odradzałbym zakładanie sklepu przed zdobyciem niezbędnej wiedzy. Na początek najlepiej poszperaj w necie, powinieneś znaleźć darmowe poradniki dotyczące e-commerce, jak prowadzić e-sklep, zoptymalizować swoją stronę, dotrzeć do potencjalnych klientów, do tego kwestie prawne, regulamin, ochrona danych osobowych itp. itd. Potem możesz pomyśleć o jakichś szkoleniach, niekoniecznie za 9k. ;) Sam kiedy zaczynałem w tej branży, zostałem wysłany na takie szkolenie przez swoją firmę, dzięki czemu poznałem podstawy, które pomogły ruszyć z tematem, sporo to według mnie dało.

 

Generalnie jeśli nie masz dużego budżetu na start, to nie ładuj większości kasy w sam sklep. Skup się na tym, żeby był funkcjonalny i przejrzysty w obsłudze dla klienta, zadbaj o prezentację samego produktu, o wartościową treść (nie cierpię słowa "content"), a stosunkowo więcej środków wykorzystaj na sprowadzenie do sklepu ludzi. To tak ogólnikowo na początek. :)

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tony Rocky Horror Mam tą dogodność, że mój znajomy jest grafikiem, inny znajomy jest fotografem, jeszcze inny znajomy prowadzi sklep internetowy już jakiś czas. Chłopaki oferują swoją wiedzę i na pewno się z nimi dogadam. Pieniądze do zainwestowania mam, ale wiadomo jak to jest ;) Małymi kroczkami.

Na początku chciałbym sprzedawać max kilka produktów. Jest to rękodzieło. Czy taka platrforma jak shoper da radę i jest opłacalna?

Dzięki i pozdro!

Edytowane przez Tomko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Większość rzeczy można nauczyć się samemu, na szkolenie warto iść kiedy już coś wiesz. Moim zdaniem nie skorzystasz z tego. To jak iść na korepetycje zanim pójdziesz w ogóle pierwszy raz do szkoły. Zobaczysz z czym będziesz miał problem

 

2. Automatyzacja - dąż do tego od samego początku. Co możesz automatyzuj, a więc żadnego zostawiania, że coś się potem poprawi. Szczególnie pomyśl o systemie zbierania maili. Małe zapytanie o twój produkt, cokolwiek, wrzucasz do bazy newslettera. Zapoznaj się, żeby to wszystko pięknie działo zgodnie z przepisami, zgłoś bazę do GIODO.

 

3. Na początek wydaje mi się, że wystarczy AiP. Mają umowę z Allegro więc możesz tam coś wystawiać. Chociaż wydaje mi się, że to raczej dobre miejsce żeby zrobić rozeznanie rynku, o sprzedaży tam raczej bym nie myślał z uwagi na wysoką prowizję

 

4. Unikaj jak ognia zakładania działalności gospodarczej. Jak zaczniesz handlować na dużą skalę (a jeśli chcesz dobrze zarabiać to musisz, bo marże są niskie w necie) to mała wywrotka może załatwić cię długami do końca życia. Spółka zoo nie wychodzi wcale tak drogo.

 

5. Domeny kup na zaufaną osobę i je podnajmuj, oczywiście po cenach rynkowych. a\ będziesz miał koszt - jeśli to osoba prywatna, może rozliczy to na podatek zryczałtowany to już bajka b\ jeśli coś pójdzie nie tak masz domeny, nawet jak zlicytują towar (nie łudź się, że to nie może się zdarzyć). Domena to wartość, nie nabijaj kasy w jakiś sklepach. Koszt niski, a nawet zarobisz (koszt) jak to dobrze ustawisz wszystko. Pamiętaj, że możesz je sprzedać. 

 

6. Wynajmij serwer windows, gdzieś w chmurze w stanach. Będzie poza jurysdykcją naszej władzy. Zawsze się może zdarzyć kontrola, bo twój kontrahent wyłudzi VAT. Zabierają ci kompy i co. Komentarze w sklepie lecą, a nawet pojawia się artykuł o kolejnym oszuście. A tak to logujesz się na wirtualny pulpit  i masz w pełni sprawny sklep dalej. Na innym serwerze trzymasz dane i stronę. Czy wspomniałem o kopiach zapasowych? ;) 

 

7. W necie jest masa darmowych narzędzi. Warto zapłacić, za to czego naprawdę nie umiemy zrobić. Jeśli dobrze poszukasz znajdziesz nawet studenta, który zrobi wiele rzeczy po kosztach

 

8. Newsletter,baza klientów kontakty to twój największy kapitał. Nie przesadzę jeśli powiem 90% procent mojej sprzedaży to dotychczasowi klienci, z newslettera, 10% wszystkie inne kanały łącznie ze stroną www, facebook'iem a nawet artykułami w prasie branżowej. 

 

9. Przeczytaj 'Fastline milionera'

 

10. Płatna reklama w google i facebook ucz się powoli, kiedyś można było robić kampanie po 2 zł dziennie. Pamiętam jak puściłem kiedyś na początku działalności - 500 zł na facebooku. Zero realnych rezultatów i wszytko poszło w kilka godzin. A byłem przekonany, że zawojuje świat swoją ofertą.  Powolutku narzędzie po narzędziu. 

 

ps. nie wiem jak to wygląda, ale teraz czytając twój post widzę, że chcesz sprzedawać rękodzieło. Jest coś takiego jak certyfikat rękodzielnika (czy jakoś tak), i wtedy o wiele korzystniej możesz się rozliczać. 

Edytowane przez Piter_1982
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Piter_1982 Widzę dużo cennych rad, jednak na razie po polskiemu muszę, bo połowy nie rozumiem :) Ja dopiero będę zaczynał.

Co rozumiesz przez płatną reklamę w google i fb? Serwer w USA? AiP masz na myśli Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości?

Rozumiem, że mówisz o kupnie kilku domen w internecie na własność i później ich wynajęciu lub czekaniu na propozycję odkupienia? To samo mówisz, żeby własne www napisać i to można ewentualnie sprzedać później?

Sprzedaż u mnie będzie detaliczna jednak planuję też pakiety dla firm. Z tego powodu w pewnym momencie na pewno będę musiał wystawić fakturę. AiP faktycznie mogło by mi w tym pomóc.

Ja osobiście mam firmę w pełni zarejestrowaną i legalną w UK o innym profilu co prawda, ale myślę, że jest szansa, że faktury mógłbym na swoją tam wystawiać.

PS.: "Fastlane Milionera" faktycznie warta uwagi? Jeśli tak, to zamówię.

Dzięki!

Edytowane przez Tomko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reklama:

 

Kampanie adwords, sponsorowane posty na fb

 

AiP - Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

 

Hosting - oferty zmieniają się, często, więc nie pomogę. To co ja mam, nie do końca mi odpowiada i będę się przesiadał, ale warto pomyśleć, by było to zagranicą, szczególnie teraz. Nie oceniam zmian, ale czuję, że w okresie działania przepisów przejściowych może być sporo utrudnień. Za chwile wchodzi jednolity plik kontrolny, więc kolejny powód, aby nie mieć działalności w naszym kraju. Może Anglia? Skoro jesteś już tam zaczepiony.

 

Będziesz stronę stawiał sam? Masz jakiekolwiek doświadczenie? Może któryś z kolegów założy, ci konto FTP u siebie na serwerze, żebyś mógł popróbować z czym to się je. 

 

Fastline - moim zdaniem warto

 

 

Edytowane przez Piter_1982
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Piter_1982 Nie muszę stawiać strony sam, mogę poszukać osoby, która mi ją napisze. Jak doradził @Tony Rocky Horror mógłbym użyc gotowej platformy z obsługą płatnośći jak shoper, skombinować kumpla grafika, zamieścić zdjęcia i hop-talala.

Osobiście chciałbym się trzymać od UK z daleka, wkurwia mnie robienie wszystkiego zdalnie, zagadnienia i język urzędowy są trudne a księgowość nie tak tania. Do tego na ten rok i tak wyczerpałem już kwotę wolną od podatku.

Shoper ma w pakiecie platynowym chyba usługę AdWords. Jednak się zastanawiam, bo produktów będę miał na początku kilka, więc główne na czym bym się chciał skupić to dobra promocja i reklama, żeby dotrzeć z produktem do jak największej ilości klientów i firm.

Pozdro!

 

Inne pytanie bardzo ważne:

@Mosze Red kto jeszcze na forum prowadzi lub pracuje bliżej zarządów firm? Czy firmy nadal wysyłają okazjonalne prezenty dla swoich stałych klientów? Coś w formie kalendarzy, kartek, alkoholi, pucharków z podziękowaniami itp.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomko życzenia świąteczne tak , prezentów bezpośrednio nie, ale czasami robi się okazjonalne imprezy dla większych/ stałych klientów (w sumie to można liczyć jako formę prezentu). Wypowiadam się za siebie, jakie są praktyki u innych ... różnie.

 

Jakieś gadżety z logo firmy typu kalendarze, pendrive, kubki itp. to jest, ale krąży wśród pracowników.

 

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomko Odradzałbym na pewno stawianie sklepu od zera. Przygotowanie profesjonalnego silnika przez sprawdzoną firmę to kupa siana, powyżej 10k spokojnie. Jeśli zaś zdecydujesz się powierzyć taką robotę jakiemuś programiście lub studenciakom, żeby mniej zabulić, to możesz zafundować sobie masę problemów.

 

Na shoperze pracowałem ponad dwa lata i według mnie jest ok. Mieliśmy w firmie kilkadziesiąt albo kilkaset produktów, wszystko ładnie śmigało, praktycznie bez awarii, o ile sam nie zaczynasz grzebać w kodzie. Wiadomo, że taka opcja ma z założenia pewne ograniczenia, wszak to niejako gotowy szablon, ale spokojnie można na nim zrobić e-sklep przyjazny użytkownikowi, a przy tym prosty w obsłudze dla admina. Shoper ma też wbudowany system do zbierania maili i wysyłki newslettera. Na początek wystarczy, jak już zaczniesz robić kasę i w shoperze będzie Ci się powoli robić za ciasno, to będzie można myśleć o dedykowanym rozwiązaniu.

 

Co do Adwords, to kiedyś było tak, że wykupując abonament shopera dostawałeś jakąś kasę do wykorzystania na reklamy, ale kampanię musisz ustawić już sobie sam (lub komuś powierzyć). Osobiście jestem zdania, że pod kątem marketingowym facebook jest łatwiejszy do ogarnięcia dla początkującego marketingowca (choć obecnie ma również dość szeroki zakres możliwości), niemniej docelowo oczywiście najlepiej uderzać do ludzi wieloma kanałami.

 

Ps. Skoro już tak Cię zasypujemy informacjami. ;) To koniecznie zapoznaj się z pojęciem Google Analytics.

Edytowane przez Tony Rocky Horror
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tony Rocky Horror Promocje mają do jutra do północy. Muszę się dobrze zastanowić czy brać w ciemno.

Możesz coś jeszcze napisać o ukrytych kosztach? Czytam np., że żeby ruszyć kampanię AdWords trzeba spełnić jakieś warunki, zakupić moduł SSL itp. itd. Twoje wrażenia z shopera? Czego ci brakowało a co było na plus?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, jak w ogóle wygląda sprawa wystawiania rachunków czy faktur przy takiej formie sprzedaży? Jak z podatkami?

Na sukces.pl przeczytałem, że założenie działalności to praktycznie ostatni krok w prowadzeniu takiej formy e-handlu. Jednak jakoś sobie nie wyobrażam tego gdy klient zapyta gdzie jest paragon za rzeczy albo faktura VAT.

Edit: Ok, mam AiP jak napisał @Piter_1982. Rozumiem, że mając shopera i AiP jako podatkowe narzędzie praktycznie mam już wszystko, żeby zaczać?

Pozdro!

Edytowane przez Tomko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Tomko napisał:

@Tony Rocky Horror Promocje mają do jutra do północy. Muszę się dobrze zastanowić czy brać w ciemno.

Możesz coś jeszcze napisać o ukrytych kosztach? Czytam np., że żeby ruszyć kampanię AdWords trzeba spełnić jakieś warunki, zakupić moduł SSL itp. itd. Twoje wrażenia z shopera? Czego ci brakowało a co było na plus?

Myślę, że nie masz co się spieszyć. Jak tak kojarzę, to oni ciągle tam mają jakieś promocje, które zaraz się skończą. :) 

 

Sprawdź sobie też konkurencyjne rozwiązania, shoper nie jest jedyny na rynku.

 

Jeśli chodzi o Twoje pytanie o ukryte koszty, to trudno mi powiedzieć - nigdy nie byłem na swoim, pracuję na etacie, więc takie kwestie były już w firmie albo ogarnięte, albo załatwiał to informatyk. Niemniej nie kojarzę żadnych dodatkowych kosztów, ale musisz sobie doczytać.

 

Od czasu, gdy pracowałem na shoperze, już parę lat minęło, niemniej zarówno wtedy, jak i patrząc z dzisiejszej perspektywy, gdy wiem już nieco więcej, żadnych większych minusów nie kojarzę. Tak jak mówiłem, były pewne ograniczenia (np. możliwości organizowania promocji, rabatów itp. były mało elastyczne), ale nazwałbym je detalami na tak wstępnym etapie działalności. Teraz pracuję na silnikach dedykowanych, za ciężką kasę i powiem Ci, że bywa, iż problemy występują podobne. :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spośród opinii na necie, na które wstępnie rzuciłem okiem, to opinie shoper ma dobre. Zwlaszcza możliwość modyfikowania kodu, bo trafiłem na inny portal, gdzie goście napisali, że stawiasz tam sklep, wszystko pięknie ładnie, ale dowalają podwyżkami co roku aż w końcu przestaje ci się w ogóle opłacać jednak nie ma opcji zwinięcia całej strony z kodem i trzeba stawiać sklep od nowa. Takie chujostwo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracowałem w e-commerce i obecnie sklep można mieć nawet nie mając produktów fizycznie u siebie (są już możliwości takie jak dropshipping) dlatego bariera wejścia w e-commerce robi się coraz niższa i prawie każdy, może mieć swój sklep.

Dlatego najważniejszą kwestią teraz w e-commerce jest jak przyciągnąć klienta i marketing i tu takie zagadnienia jak SEO, czy budowanie listy mailingowej odgrywają kluczowe role. Szczególnie dobrze zoptymalizowana pod wyszukiwarki, bogata w treść i odpowiednie słowa kluczowe opisy produktów witryna sklepu, dobre jakościowo zdjęcia oraz kampanie Adwords (tylko, że skuteczna kampania Adwords kosztuję nawet i 500 zł dziennie) i na tym bym się skupił.

 

 

Więc albo masz fundusze na outsourcing i zlecanie wszystkiego albo poświęcisz czas na zgłębianie wiedzy i za jakiś czas się za to weźmiesz, bo sklepów jest teraz mnóstwo chyba, że masz naprawdę produkt na który będzie popyt, to już musisz sam zbadać choćby poprzez google keyword planner tool :) 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W AiP masz panel do wystawiania faktur. Do 25 faktur masz w cenie obsługę (tak było ok 5 lat temu, kiedy korzystałem z ich usług). Oprócz tego potrzebujesz kasę fiskalną dla prywatnych osób. Czasami można używać czyjejś kasy (legalnie), ale to zależy jak zorganizowany jest dyrektor danego oddziału i na ile mu się chce rzeczywiście pomagać osobom, które są u niego. Ogólnie warto się zastanowić bo w dużych miastach czasem jest kilka inkubatorów, dużo (bardzo dużo) zależy od tego jaki to człowiek. 

 

Shoper i AiP - to może być rzeczywiście zestaw minimum. Jednak koniecznie pod własną domeną. Nie wiem czy można, shoper nie używałem nigdy. Ale domena to podstawa moim zdaniem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@BrightStar Szczerze wolę zgłębić podstawy sam a fundusze przeznaczyć na reklamę i promocję, bo produkt będzie jej potrzebował. Zwłaszcza, że narzędzia jak widzę są do postawienia sklepu i ruszenia z projektem i to w niedużych kosztach.

@Piter_1982 Zaraz przeczytam dokładniej i zobaczę jak to z domeną jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomko Jeśli faktycznie odpowiada ci J.Wiśniowskiego to niestety zmartwię cię , to con pokazuje na filmach to 25% jego wiedzy.

Osobiście byłem na jego wykładach , ma takie patenty z sociotechniki sprzedaży :P mucha nie siada.

Krzysztof Król + J.W to już mocny zestaw wiedzy.

Jedyną radę od niego z wolnego palca wyssaną  to żeby nie zaczynać od portali sprzedaży jeśli jest to produkt osób trzecich.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@TornadoTo gdzie on wykłady sprzedażowe organizuje? Byłem na jego darmowym wykładzie motywacyjnym w stolicy i tam mielił głównie to co na youtube, głównie motywacja.

A jego kurs 1mln to doskonale opakowana i sprzedana lipa :) i w tym kursie widać, że mówi o rzeczach które zna tylko pobieżnie jak np. fiverr czy domeny.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, BrightStar napisał:

 Byłem na jego darmowym wykładzie motywacyjnym w stolicy i tam mielił głównie to co na youtube, głównie motywacja.

A jego kurs 1mln to doskonale opakowana i sprzedana lipa :) i w tym kursie widać, że mówi o rzeczach które zna tylko pobieżnie jak np. fiverr czy domeny.

Kiedy to było?

Znasz coś z technik sprzedaży ? AMWAY ? MLM ? PIRAMIDA POTRZEB ? ŁAŃCUSZEK argentyński i ? 2 ze 100 ?

Zapomniałem , że prowadzi webinary ale są tylko widoczne kilka dni i zaproszenia są z jego listy mail ingowej.....może z tond różnica postrzegania..

Edytowane przez Tornado
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.