Skocz do zawartości
Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble

Archiwa Miraculo

Zaloguj się, aby obserwować  
  • wpisy
    3
  • komentarzy
    3
  • wyświetleń
    273

Sen - dobre życie.

Zaloguj się, aby obserwować  
Miraculo

106 wyświetleń

Jeśli ktoś kiedyś powiedział ci, że wyśpisz się w grobie. Tzn, że chciał żebyś szybciej do niego trafił🐷

 

Sen jest ważniejszy niż potocznie się uważa i napiszę dlaczego tak jest. 
(nie jestem lekarzem, ale staram się bazować głównie na pracach naukowych, jeśli znajdziesz błąd to nie będzie miał on wpływu na wydźwięk całości)

 

Dla tych którzy nie mają za wiele czasu :
1. To kiedy śpimy jest bardzo ważne, cykl dobowy jest udowodniony naukowo, niedawno za jego uzasanienie naukowe
był wręczony Nobel. Kiedy spać? Polecam od ok 21-22 zasypiać a wstawać ok 6-7
2. Ile śpimy? 8+ godzin (czyli czasem nawet 9h w łóżku) (tak wiem, cykle trwają ok 1,5h, ale nie u wszystkich dokładnie tyle)
3. W jakich warunkach? Zimno(przynajmniej chłodono, z wywietrzonym pomieszczeniem)ciemno, cicho(nie wszystkie odgłosy
wybudzą cię ze snu, ale mają wpływ na jako jakość, na wygodnym materacu.
4. Nie pij kawy na minimum 7godzin przed snem.
5. Walcz z niebieskim światłem (na pc ściągnij f.luxa) albo okulary gunnar. 
6. Alko wpływa na sen i zmienia nasz sen z bardziej "ludzkiego" na bardziej "małpi" true story bro. (alko skraca fazę rem)
7. W łóżku seks albo sen, wszystko inne pochodzi od złego.

 

Dla tych co lubią poczytać w dłuższej formie.

 

 Za co odpowiada sen i dlaczego jest ważny? Do całkiem niedawna naukowcy nie wiedzieli dokładnie czemu śpimy.

Czasem podważano potrzeby dłuższego snu. Wraz z rozwojem technologii mogliśmy jednak sprawdzić, że tak naprawdę w trakcie snu dzieje

się w organizmie mnóstwo ciekawych rzeczy, niektóre wśród nich wciąż nie są zbadane.

Chcesz mieć dobrą gospodarkę hormonalną i szczupłą sylwetkę? Wysypiaj się. Jeśli nie, to hormony odpowiedzialne za poczucie głodu będą aktywniejsze, 
a hormony odpowiedzialne o uczucie sytości będą stłumione - jesz więcej.

 

Prowadzono kiedyś badania na dwóch grupach gdzie ludzie mieli ten sam tryb życia i spożywali taką samą ilość pokarmu.
 Okazało się, że Ci ktorzy średnio spali o min 30 minut krócej ważyli więcej od tych którzy spali dłużej.
 Wydaje się to nielogiczne, przecież jak ktoś nie spał to  funkcjonował a skoro funkcjonował to spalał kalorie, a skoro spalał... a jednak nie.

 

 Masz problemy z ciśnieniem? Sen obniża ciśnienie  utrzymując serce w dobrej kondycji. 

 

Załóżmy, że chcesz uczyć się do egzaminu, zarywasz nocę, kładziesz się nieregularnie, wiesz co, robisz sobie krzywdę.
Ponieważ sen to jest ten czas w którym twój organizm koduje sobie informacje. Załóżmy, że jednak jesteś po studiach i masz do przygotowania projekt,

tutaj sen też jest twoim przyjacielem, ponieważ wysypiania się zwiększa twoją kreatywność.

Ludzie który się niewysypiali wykazywali problemy z odczytywaniem mowy ciała innego człowieka. Dodatkowo w pewnych funkcjach
organizm człowieka który jest niewyspany działa tak jak organizm człowieka pod wpływem alkoholu.

 

Chcesz mieć Alzheimera? Po prostu przestań się wysypiać. Nie wiem czy wiesz, ale twój mózg ma zdolności samooczyszczania się.
Chodziu tutaj o usuwanie protein z mózgu które w dużych ilościach znajdują się u pacjentów którzy mają tę chorobę.
Polecam pozbywanie się ich na bieżąco, a to dzieje się w trakcie fazy snu zwanej NREM (od no rapid eye movement). 
Jest to tak zwana głęboka faza snu która występuje głównie w godzinach po zaśnięciu. W dalszych godzinach snu faza REM ustępuje
liczbowo fazie NREM.

 

Jakie są tego konsekwencje? Załóżmy, ze skracasz sobie sen z 8 do 6 godzin. Wydawałoby się, że skróciłeś sen o 25% a to nie jest 
prawda. Ponieważ mogłes uciąć nawet 80% snu fazy REM(rapid eye movement) czyli tej której jest więcej w drugiej połowie snu.

 

O adenozynie i kofeinie będzie w następnym wpisie, ponieważ nie chce by ten był za długi, a napisać o tym muszę. 

 

Wiem, że na rynku znajduję się trochę gadżetów które mierzą jak długo w jakiej fazie snu się znajdowałeś. Problem z nimi jest taki
że nie do końca wiadomo czy mierzą to dobrze. Ponoć oura smart ring jest dobry, ale to wydatek min 300euro (nie dla Miraculo cebulino takie frykasy)

 

Co jeszcze możesz zrobić żeby poprawić sen? Spróbuj ciepłych/zimnych pryszniców, wiem, że to skrajności, ale tu akurat róznie
ludzie reagują więc ciężko o zasadę. Niektóre badania wskazują, że niska temperatura pomaga wejsć głębiej do fazy NREM snu.
Rozważ również używanie maski na oczy(może być nawet taka jaką rozdają w samolotach, albo zatyczek to uszu (u mnie niestety zatyczki się nie sprawdziły, ale znam ludzi 
którzy śpią tylko w zatyczkach i mocno chwalą).

 

To że nie powinniśmy jeść conajmniej na 3godziny przed snem to podejrzewam, że wszyscy wiedzą. Jednak możecie nie wiedzieć tego, 
że cukry i węglowodany będą działały negatywnie na głęboka fazę snu, tj NREM.

 

Ponadto wysiłek fizyczny za dnia poprawi nasz sen - napisane dla tych leniuszków co robią wszystko by nie ćwiczyć.

Jak odpowiedziec na pytanie czy śpimy za krótko? jeśli wstajesz rano a o 11 mógłbyś się położyć ponownie spać to prawdopodobnie śpisz za krótko.

 

Czy widzieliście film nieodwracalnie? Każda noc w której nie damy szansy zregenerować się naszemu organizmowi kaleczy nas właśnie w ten sposób. 

Dobranoc słodki książe. 

  • Like 2
Zaloguj się, aby obserwować  


0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.