Skocz do zawartości
Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble
Slate Blackcurrant Watermelon Strawberry Orange Banana Apple Emerald Chocolate Marble

Archiwa Miraculo

Zaloguj się, aby obserwować  
  • wpisy
    4
  • komentarzy
    4
  • wyświetleń
    508

Męski mózg - Louann Brizendine, część 1/?

Zaloguj się, aby obserwować  
Miraculo

223 wyświetleń

W związku z tym, że Marek często odwoływał się do Louann i jej książki poświęconej młodszym i starszym kobietom, to pozwolę sobie na dokonanie wpisu (serii, o ile będzie zapotrzebowanie) najciekawszych informacji, fragmentów które znalazłem w jej książce dotyczącej nas, mężczyzn.  Fragmenty tłumaczę w locie, nie jestem anglistą więc nie jest to idealne tłumaczenie, ale sens zdecydowanej 

większości zdań powinien być zachowany. 

 

Na początku jest sporo o hormonach, ale jest to wiedza bardziej z pogranicza chemii i biologii, więc nie będę was nią katował, skupię się na różnicach między płciami. 

 

Chłopcy szybciej się rozdrażniają i trudniej jest ich uspokoić : Weinberg, M. K. T., Z. Edward, J. F. Cohn, and K. L. Olson (1999). “Gender differences in emotional expressivity and self-regulation during early infancy.” Developmental Psychology 35(1): 175–88.

 

Nie utrzymują tak samo długo jak małe dziewczynki kontaktu wzrokowego. Będą za to śledzić ruch, wszystko co się porusza  przyciągnie ich uwagę 

Po narodzinach aż do 1 roku życia chłopcy mają taki sam poziom testosteronu jak dorośli, po roku do 10roku życia następuje jednak przerwa i testosteron spada do niskiego poziomu

Do czasu kiedy dzieciak będzie mieć 7 miesięcy będzie w stanie rozróżnić emocja na twarzy matki, ale do czasu kiedy ma rok nauczy się je ignorować :)  Rosen 1992, Maccoby 1998, Mumme 1996, and Becker 2008b. Prowadzono eksperymenty z "zabronionymi" rzeczami i chłopcy nie zwracali uwagę na mimikę i polecenia mam.  Okazało się również, że jak rodzice nie widzą chłopcy będą robić więcej "zakazanych" rzeczy 

 

Zabawy z penisem są przyjemne i ciężko się od nich powstrzymać! Coś o tym wiemy, czyż nie, panowie?

 

Pani Brizendine jako feministka drugiej fali chciała dziecku kupować zabawki unisex, ale to nie podziałało bo nie miało prawa. Chłopcy zawsze dążyli do gier rywalizacyjnych z dziewczynki do gier kooperacyjnych. Dziewczynki zamieniały się też w grach do 20 razy częściej nić chłopcy. Syn Luan zmienił Barbie w komandosa.

 

Do czasu kiedy chłopak ma 3,5 roku największą zniewagą będzie dla niego nazwanie go dziewczynką. Jeśli po 4 roku życia będzie wciąż bawił się z dziewczynkami to czeka go wykluczenie "Feiring 1987 and Fagot 1985.For overview of girls’ and boys’ toys, see Pasterski 2005 and Hassett 2008.

 

Chłopcy w szkole preferują malować/rysować sceny akcji, dziewczynki kwiaty, ludzi, zwierzątka, używają też więcej kolorów. Zanim jednak pójdą do tej szkoły będą się sami dzielić ze względu na płeć. Co więcej, chłopcy nie będą zwracali większej uwagi na koleżanki. Hierarchia będzie wyglądać w sposób następujący. 1. Zdania/opinie innych chłopców. 2. Zdania opinie nauczycieli. 3. Zdanie koleżanek, o ile będzie w ogóle brane pod uwagę.Grant 1985.

 

Od drugiego roku życia mózg chłopca będzie dążył do ustalenia fizycznej i społecznej dominacji. Od 6 chłopcy powiedzą badającym, że prawdziwa walka to najważniejsza rzecz w której trzeba być dobrym. Boulton 1996. Chłopcy ustalają hierarchię w grupie poprzez gry, i nie podlega dużym zmianom, właściwie zanim skończyła się druga gra w której brali udział ustalono hierarchię 
która została niezmienna przez okres 6 miesięcy Edelman 1973 and Weisfeld 1987.  Skąd właściwie wiadomo kto będzie miał które miejsce w hierarchi? Okazało się, że to nie wielkość chłopców decydowała ale wysokość stężenia testosteronu w organizmie. Weisfeld 1987 Teraz coś naprawdę interesującego, miejsce określone w wieku lat 6 potwierdziło się z miejscem w wieku lat 15. Dygresja, syn Luann mając niską pozycję w grupie musiał przekupywać resztę ekipy chipsami :)

 

Granie w Wii*(konsola działająca na ruch) a nawet zwykłe gry komputerowego powodują produkcję dopaminy w mózgu dzieciaka. Dzieciak gra postacią która  skacze, a jego mózg reaguje w taki sam sposób jak gdyby on sam miał skońyć, tzn spina mięsnie odpowiedzialne za skok. Orzhekhovskaya 2005 found males have more activity in neurons in the motorareas of the brain. See Cherney 2008 

 

Chłopcy uczą się przez ruch. Gdy chłopak nauczy się czytać słowo biegać, jego nogi zaczną "chodzić" Mięśnie i części ciała zostaną powiązane ze znaczeniem słowa.
Co za tym idzie, dzieci które się wiercą i nie mogą usiedzieć mogą lepiej zapamietywać i uczyć się od swoich rówieśników. Co więcej, zanim ukończymy 5 rok życia używamy innych  częsci mózgu do manipulowania przedmiotami i kształtami w wyobraźni, używamy też do tego dwóch półkul a kobiety tylko jednej. Janusz, zaparkujesz mi proszę? bardzo mało miejsca!
Te umiejętności są ponoć zawsze dostępne i "włączone" u mężczyzn, kobiety mają za to tryb "włącz" i "wyłącz" i jeśli nie potrzebują to przebywają w tym ostatnim. 
For more on embodied cognition, see Siakaluk 2008, Thomas 2009, and DeCaro 2009. See Ullman 2008 for more on sex differences in the neurocognition of language.

 

 

  • Like 6
Zaloguj się, aby obserwować  


0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się
×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.