Skocz do zawartości

Jak ocenia kobiety Księga Syracha (Stary Testament)


NoweŻycie

Rekomendowane odpowiedzi

W bardzo nowatorski i ciekawy sposób ocenia kobiety i daje przestrogi dla mężczyzn Księga Syracha. Napisana została po hebrajsku w 190 r p. n. e.

Cytat

 Szczęśliwy mąż, który ma dobrą żonę, 
liczba dni jego będzie podwójna. 
Dobra żona radować będzie męża, 
który osiągnie pełnię wieku w pokoju. 
Dobra żona to dobra część dziedzictwa 
i jako taka będzie dana tym, którzy się boją Pana: 
wtedy to serce bogatego czy ubogiego będzie zadowolone 
i oblicze jego wesołe w każdym czasie. 
Serce moje ma się na baczności przed trzema rzeczami1, 
a czwartej się obawiam: 
oszczerczych zarzutów w mieście, zbiegowiska pospólstwa 
i kłamliwych doniesień; te rzeczy są przykrzejsze od śmierci. 
Zgryzotą serca i smutkiem jest kobieta zazdrosna o kobietę, 
a to jest bicz języka, co wszystkich dosięga2. 
Jarzmo dla wołów źle dopasowane - to żona niegodziwa, 
kto ją sobie bierze, jakby uchwycił garścią skorpiona. 
Wielkie zło - kobieta pijaczka, 
i nie ukryje ona swej hańby. 
Bezwstyd kobiety można poznać po niespokojnym podnoszeniu oczu 
i po rzucaniu spojrzeń. 
10 Nad córką zuchwałą wzmocnij czuwanie, 
aby czując ulgę, nie wyzyskała sposobności. 
11 Strzeż się oka bezwstydnego 
i nie dziw się, jeśli cię przywiedzie do upadku. 
12 Jak spragniony podróżny otwiera usta 
i pije każdą wodę, która jest blisko, 
tak ona siada naprzeciw każdego pala 
i na strzały otwiera kołczan3. 
13 Wdzięk żony rozwesela jej męża, 
a mądrość jej orzeźwia jego kości. 
14 Dar Pana - żona spokojna 
i za osobę dobrze wychowaną nie ma odpłaty. 
15 Wdzięk nad wdziękami skromna kobieta 
i nie masz nic równego osobie powściągliwej. 
16 Jak słońce wschodzące na wysokościach Pana, 
tak piękność dobrej kobiety między ozdobami jej domu. 
17 Jak światło błyszczące na świętym świeczniku, 
tak piękność oblicza na ciele dobrze zbudowanym. 
18 Jak kolumny złote na podstawach srebrnych, 
tak piękne nogi na kształtnych stopach4. 
 

A oto przestrogi dla mężczyzn

Cytat

 

Nie podejrzewaj swej żony, 
byś nie nauczył jej złego postępowania przeciw sobie. 
Nie zaprzedawaj kobiecie swej duszy, 
by się nie wyniosła nad twoją władzę. 
Nie wychodź na spotkanie kobiety rozpustnej, 
byś nie wpadł w jej sidła1. 
Nie wchodź w zażyłość ze śpiewaczką, 
by jej zamiary cię nie usidliły. 
Nie wpatruj się w dziewicę, 
abyś przypadkiem nie wpadł w sidła kar2 z jej powodu. 
Nie oddawaj się nierządnicom, 
abyś nie stracił swego dziedzictwa3. 
Nie rozglądaj się po ulicach miasta 
ani nie wałęsaj się po jego pustych zaułkach. 
Odwróć oko od pięknej kobiety, 
a nie przyglądaj się obcej piękności: 
przez piękność kobiety wielu zeszło na złe drogi, 
przez nią bowiem miłość namiętna rozpala się jak ogień. 
Z kobietą zamężną nigdy razem nie siadaj 
ani nie ucztuj z nią przy winie, 
aby przypadkiem twa dusza nie skłoniła się ku niej, 
byś przez swą namiętność nie potknął się aż do zagład

Myślę, że mój komentarz jest zbędny. Zapraszam do dyskusji.

Temat ten rozwija Jerzy Kułaczkowski na kilku stronach w "Cechy dobrej żony w ujęci Księgi Syracha" 

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/8396/1/04_Jerzy_Kułaczkowski_Cechy dobrej żony w ujęciu Księgi Syracha_59-72.pdf

Edytowane przez NoweŻycie
  • Like 5
  • Dzięki 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cudza żona

 

 

Ku mojej mądrości zwróć się, mój synu, 
ku mojej rozwadze nakłoń swe ucho, 
abyś zachował roztropność, 
twe usta niech strzegą rozsądku! 
Bo miód wycieka z warg obcej1, 
podniebienie jej gładkie jak olej, 
lecz w końcu będzie gorzka niby piołun 
i ostra jak miecz obosieczny. 
Jej nogi zstępują ku śmierci, 
do Szeolu2 zmierzają jej kroki, 
byś nie ujrzał drogi życia, 
jej ścieżki wiją się niedostrzegalnie3. 
 

Skutki cudzołóstwa


Więc teraz, mój synu, posłuchaj: 
nie odstępuj od moich pouczeń; 
idź drogą swą od niej daleko, 
pod drzwi jej domu nie podchodź, 
byś obcym swej sławy nie oddał, 
a lat swych okrutnikowi, 
10 by z pracy twej inni nie tyli, 
by mienie twe nie szło w dom obcy. 
11 Na końcu przyjdzie ci wzdychać, 
gdy ciało i siły wyczerpiesz. 
12 Powiesz: «Nie cierpiałem upomnień - 
nauką wzgardziło moje serce, 
13 nie dbałem na głos wychowawców, 
nie dawałem posłuchu nauczającym mnie; 
14 o włos, a popadłbym w wielkie nieszczęście 
pośród rady i zgromadzenia». 

  • Dzięki 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minutes ago, PewnySiebie said:
1 hour ago, NoweŻycie said:

Nie wchodź w zażyłość ze śpiewaczką, 
by jej zamiary cię nie usidliły. 

A ten fragment co znaczy?

To zbiór przepisów współczesnych tamtemu okresowi, okolicznościom, terenowi oraz możliwościom intelektualnym ludzi. O ile niektóre z tych fraz mozna zastosować współczesnie, to większość jest wskazówkami dla pastuchów z terenów Bliskiego Wschodu - bez zastosowania współczesnie.  

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, Medyk said:

Nie wydaje mi się, moim zdaniem biblia jest PONADCZASOWA a tak naprawdę wątpliwość co do jej ponadczasowości  a dokładniej  rzecz biorąc, jej zastosowania we współczesnym świecie, świadczą  tylko i wyłącznie o tym, że nie zmierza on w dobrą stronę.

Każda "święta" księga według jej wyznawców jest ponadczasowa. Tyle, że ta ponadczasowość wynika z wybiórczości - cytowanie fraz które pasują do współczesności ( takie zawsze mozna znależć), i pomijanie takich które są nieprzystające, głupie czy wręcz śmieszne w kontekście czasów współczesnych. 

Poczytaj o " nie będziesz się zbliżał do niewiasty kiedy ta ma "te dni" itd. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biblia jest ponadczasowa, tak jak ponadczasowa jest grzeszna natura ludzka ale... 

Cytat

Cytat

Stary Testament nie jest pełnią Bożego objawienia. Także w kwestiach moralnych. Np. dopuszczał rozwody, a Jezus stwierdził, ze nie są zgodne z wola Boga. Podobnie należy patrzeć na kwestie czystości czy nieczystości rytualnej. Jezus powiedział - odnośnie do pokarmów - ze to co wychodzi z człowieka czyni go nieczystym - czyli ludzka złość, złe słowa itd, a nie to co w wchodzi. Sprawę nieczystości kobiety traktuje się podobnie: to kwestia natury, a nie ludzkiej złości, więc nie ma mowy o grzechu...

 

Edytowane przez NoweŻycie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Księga Syracha i Księga Salomona opisują jak nie wkopać się w problemy. Jeśli się tego przestrzega, co jest tam napisane, to automatycznie omija człowieka większość problemów ludzi, którzy tego nie czytali. To jakby pisać sprawdzian z otwartą książką na ławce. Cała ta wiedza jest za darmo.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze się to czyta przed kompem ale jak hormony uderzą do łba to często te mądrości są nic nie warte. Pozdro od gadziego. I nie mówię tu tylko o kobietach ale mężczyzni też tracą kontrolę. Tylko że chłopy szczerze żałują i mają wyrzuty sumienia a kobiety szukają usprawiedliwienia dla zdrady. Bo przecież facet zdradza a kobieta nie zdradza tylko przeżywa przygodę.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Meg4tron napisał:

Dobrze się to czyta przed kompem ale jak hormony uderzą do łba to często te mądrości są nic nie warte. 

Śmierć Krzyżowa Jezusa przyniosła swoje konkretne owoce. W dniu Pięćdziesiątnicy Jezus zesłał na Apostołów Ducha Świętego. Dzięki Jemu ustanowiono  m. in. Sakrament Eucharystii -  (Jam jest chlebem żywym, który z nieba zstąpił) gładzi grzechy lekkie, umacnia i uświęca duszę wiernego, dodaje siły w walce z pokusami. Sakrament Pokuty i Pojednania - gładzi grzechy ciężkie, przywraca Łaskę Uświęcającą i umacnia w dążeniu do Świętości. Każdy ochrzczony jest świątynią Ducha Świętego, jednak grzech ciężki uśmierca duszę. Zaznaczam tylko te Prawdy, bo są One na inną dyskusję.

Edytowane przez NoweŻycie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, NoweŻycie napisał:

Sakrament Pokuty i Pojednania - gładzi grzechy ciężkie, przywraca Łaskę Uświęcającą i umacnia w dążeniu do Świętości. Każdy ochrzczony jest świątynią Ducha Świętego, jednak grzech ciężki uśmierca duszę.

Tak? hmm.. to ja mam dla Ciebie zagadkę, wg KK brak spowiedzi powoduje trwanie w grzechu ciężkim, więc skoro spowiedź została wprowadzona w 1215 roku przez papieża Innocentego, w tym dniu i potem, wierni mogli się oczyszczać z grzechu i uniknąć potępienia, więc co się stało z ludźmi którzy umarli dzień przed wprowadzeniem spowiedzi? przecież to nie ich wina że nie dożyli tego momentu i nie mieli szansy się wyspowiadać :) 

 

Bo moim zdaniem spowiedź miała na celu coś innego, mianowicie zbieranie informacji o ludziach, inwigilacja, nic więc dziwnego że panuje do dziś przekonanie(całkiem słuszne) że Watykan ma najlepszy wywiad świata :) 

Edytowane przez The Motha
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za to pytanie @The Motha nie myślałem o tym. Wczesniej pokuta była publiczna, więc wiernym również odpuszczano grzechy. A dlaczego wprowadzono prywatna? Taka znalazłem odpowiedź. 

Powodów było kilka: połączono spowiedź z kierownictwem duchowym. Mnisi cenią sobie bardzo kierownictwo duchowe. Kiedy jest ono połączone z sakramentem pokuty, ma dodatkowy walor, bo Chrystus wyraźnie związał z tym sakramentem obecność Ducha Świętego: "weźmijcie Ducha Świętego, którym grzechy odpuścicie, będą im odpuszczone…" (J 20,23).

Dla mnie prywatna spowiedź nie jest już problemem a Łaską. Odbyłem spowiedź generalna po wielu latach rozłaki od Kościoła i było to niesamowite doświadczenie oczyszczenia mentalnego, fizycznego i duchowego. 

Edytowane przez NoweŻycie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@NoweŻycie 

 

 

''Jeśli chodzi o wyznawanie grzechów to 1 Jana 1:9 mówi o tym, że wierzący mają wyznawać grzechy Bogu. Jeśli wyznajemy nasze grzechy Bogu on jest wierny i sprawiedliwy aby nam je przebaczyć. Jakuba 5:16 mówi o wyznawaniu swoich przewinień “jedni drugim,” ale to nie to samo co wyznawanie grzechów kapłanowi jak naucza Kościół Rzymskokatolicki. Kapłani / przywódcy kościelni nie są nigdzie wymieniani w kontekście Jakuba 5:16. Co więcej, Jakuba 5:16 nie łączy przebaczenia grzechów z wyznawaniem grzechów “jedni drugim.”

 

Ponownie koncepcja spowiedzi grzechów nie jest nigdzie nauczana w Piśmie Świętym. My mamy wyznawać nasze grzechy Bogu (1 Jana 1:9). Jako wierzący Nowego Przymierza, nie potrzebujemy pośredników miedzy nami a Bogiem. Możemy od razu iść do Boga dzięki ofierze Jezusa za nas. 1 Tymoteusza 2:5, “Albowiem jeden jest Bóg, jeden tez pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus.”

 


 

Edytowane przez The Motha
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.