Skocz do zawartości

Jaki monitor 24 calowy?


smerf

Rekomendowane odpowiedzi

Witam potrzebuje konkretnej rady odnosnie kupna monitora 24 cale ktory nie bedzie katowal moich oczu.

 

Obecnie uyzwam straego iiyama pro lite e2472hdd.  Niestety bola mnie od niego oczy pomimo redukcji luminacji. Monitor ma miec zadania glownie multimediale nie gram duzo.

 

Myslalem o tej https://www.benq.eu/pl-pl/monitor/home-office/gw2480.html opcji ale nie wiem czy warto nie znam sie na monitorach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@teko nie brałbym pod uwagę monitorów na matrycy TN. Tak samo nie brałbym pod uwagę używanych.

 

Są całkiem niezłe monitory gamingowe na IPS, czyli prócz dobrego czasu reakcji, wysokiego odświeżania masz świetne kolory i dobre kąty widzenia.

 

Tyle, że będzie ciut drożej niż 700 PLN 

 

https://www.morele.net/monitor-msi-optix-g241-5941988/

 

https://www.morele.net/monitor-aoc-24g2u-5939776/

 

https://www.morele.net/monitor-acer-nitro-xv242ypbmiiprx-um-qx2ee-p01-5943987/

 

W mojej opinii warto dołożyć, w końcu to zakup na lata. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 12/6/2020 at 5:29 PM, Mosze Red said:

Chociaż ja na twoim miejscu szedł bym w stronę monitorów do pracy z wyższej półki jak Eizo. 

Od lat używam w domu Eizo, świetne monitory do DTP.

Jeżeli nie boisz się używek to można wyrwać polisingówki za parę stów.

Dla jeszcze bardziej odważnych są monitory z małymi wadami.

Kupiłem Eizo SX3031W , 30 cali (nie widescreen) 2560x1600px za 300PLN!

Wada to trochę nierównomierne podświetlenie. Dla grafika dyskwalifikujące, dla mnie nie ma znaczenia bo widać tylko na białym, a różnica w cenie spora, bo nowy kosztował 12k :).

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Mosze Red napisał:

 nie brałbym pod uwagę monitorów na matrycy TN

Dlaczego? Czytałem 2 artykuły w których jasno było napisane, że dla gracza TNki sprawdzą się najlepiej. Zamieszczam cytat z jednego. 

 

'' 

Wciąż często zdarza się, że gracze kupują nowy monitor kierując się ogólnie rozpowszechnionymi opiniami, a następnie przychodzi konfrontacja z rzeczywistością i spore rozczarowanie. Wszystko wygląda pięknie i bez zarzutu, kiedy wyświetlamy statyczny obraz, ale w momencie uruchomienia ulubionej strzelanki pojawia się wyraźne smużenie, opóźnienia są odczuwalne, a ogólna jakość obrazu w ruchu pozostawia sporo do czynienia - problem jest tym bardziej dotkliwy, im dynamiczniejszy tytuł wybierzemy. A jeśli gramy w najpopularniejsze obecnie shootery nastawione na rywalizację po sieci, to fakt, jak monitor radzi sobie z szybkim ruchem, towarzyszącym choćby przesuwaniu kursora na ekranie, decyduje nie tylko o wrażeniach wizualnych, ale i bezpośrednio wpływa na osiągi. Zdecydowanie trudniej jest przecież trafić w cel, który jest rozmyty i ciągnie za sobą długą smugę. 

Z tego też powodu profesjonalni gracze wybierają monitory z najszybszymi matrycami, czyli... niespodzianka, bo właśnie TN. Nie da się bowiem ukryć, że w momencie, kiedy cały czas biegamy po planszy z dużą szybkością, jakość odwzorowania kolorów, kontrast czy szerokie kąty widzenia odgrywają drugorzędną rolę i najważniejsze jest to, jak szybko dostrzeżemy cel, jak niskie będzie opóźnienie oraz jak wyraźny będzie obraz, co pomoże nam posadzić celnego headshota. Skąd więc te nieporozumienia? Zachwalając inne rodzaje matryc, często koncentrujemy się na aspektach, które mają większe znaczenie dla grafików czy zastosowań multimedialnych. '' 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@teko a komputera używasz tylko i wyłącznie do FPS, nie grasz w inne gry, nie oglądasz filmów, nie pracujesz z programami?

 

Powiem tak, że jeśli chodzi o granie w FPS te monitory, które linkowałem są minimalnie gorsze od  gamingowych TN w podobnej cenie.

 

Natomiast są dużo lepsze we wszystkich innych zastosowaniach. 

 

Matryce IPS dokonały gigantycznego skoku w ostatnich latach, zachowały wszystkie swoje zalety + zminimalizowały wady, więc jako czysto gamingowe do  FPS niewiele ustępują TN. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, teko said:

dla gracza TNki sprawdzą się najlepiej

Trochę poza tematem, ale istnieje spore grono graczy FPS, dla których jedynym słusznym wyborem jest CRT, a świętym gralem - Sony GDM-FW900. Miałem kontakt z czymś takim, i rzeczywiście - z innych technologii, jedynie pokazowe Mistubishi SPPT były w stanie CRT "pozamiatać", ale nigdy ta technologia nie weszła do masowej produkcji. Stąd, FW900 w dobrym stanie osiągają zawrotne ceny rzędu kilku tysięcy $: https://www.ebay.com/p/52108670?iid=154232575404

 

A co do pytania, Mosze Red dobrze radzi, lepiej dopłacić te 100-200zł i wziąść szybkiego IPS, niż tańszą TN. To zakup na lata, a oczy masz jedne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko Eizo i tylko modele dające się skalibrować.

Najtańszy to CS2410, jest w komplecie SpyderX pro, wyświetlacz po kalibracji świeci bardzo dobrze. U mnie udało się uzyskać kontrast ponad 900:1 i temperaturę 6500K przy 120 nitach.

Przy 80 nitach monitor trzyma te same parametry. Do pracy z grafiką do sieci ekran jest w pełni wystarczający, pokrywa ponad 100% gamutu SRGB.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minutes ago, teko said:

Dzięki za rozwinięcie tematu. Monitor będzie tymczasowo do ps4, później i już docelowo do nowego Xboxa. Także tylko i wyłącznie do gier. 

Jak do konsoli, to polecam projektor. 1080p wystarczy, są od 1k PLN, używki połowa tego. Pograsz na 100" będziesz na 30" monitor patrzeć z zażenowaniem.

14 minutes ago, Kespert said:

dla których jedynym słusznym wyborem jest CRT, a świętym gralem - Sony GDM-FW900

Miałem kiedyś 21" CRT HP z kineskopem Nokii. Padł, wysłałem do serwisu (30kg), wrócił z wyceną naprawy na 5k :). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam monitor zakrzywiony (z dodatkową opcją zmiany oświetlenia żeby nie męczyć oczu).

poczytaj sobie tutaj wyniki testu:

https://pclab.pl/art84119-5.html

 

Obecnie nowy w promocji można nabyć go za ok 800 PLN

 

P.S. Szukając monitora dla siebie zacząłem zgłębiać temat i wyszło na to, że jak nie jest się profesjonalnym graczem w gry FPS (Counter Strike itp.), to nie ma co "przepłacać" za monitory gamingowe.

Bowiem te wszystkie oznaczenia -czas reakcji 1 ms, to bełkot marketingowy (coś jak sławetna "moc muzyczna 200W" w małych głośniczkach komputerowych). Nawet monitor 144 Hz (czyli "gamingowy" nie przeskoczy fizyki. Gdzie 144 Hz to 7 ms- czyli i tak matryca nie odświeży nam obrazu szybciej niż w 7 ms!

 

 

Edytowane przez Zdzichu_Wawa
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Zdzichu_Wawa napisał:

Obecnie nowy w promocji można nabyć go za ok 800 PLN

Niestety za 800 zł to kupisz namiastkę wyświetlacza, która będzie generowała światło w zakresie 9-12 tys. kelwinów i minimalna jasność ponad 160 nitów, żeby cokolwiek było widać. Do tego jakaś wariacja z ustawieniami kontrast/jaskrawość... Dobry monitor trzyma ten sam kontrast niezależnie od ustawienia jasności. Bubel musi świecić bardzo mocno aby cokolwiek było widać...

Korzystanie z takich żarówek to śmierć dla oczu i olbrzymie zmęczenie dla mózgu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Tacritan napisał:

I pytanie po co to komu?

Do gry w Heroes III might and magic :) Żeby zobaczyć głębie grafiki ;)

 

Abo w Twinsenie lub TZAR Ciężar korony :)

25 minut temu, Zdzichu_Wawa napisał:

Obecnie nowy w promocji można nabyć go za ok 800 PLN

Jak chcesz kupić coś tańszego, jest mama promocji pomiędzy świętami a sylwestrem.

W dniu 6.12.2020 o 17:29, Mosze Red napisał:

Ciężka sprawa, jeśli chodzi o ból oczu to nie dowiesz się bez testowania.

Więc dlatego większy, żeby lepiej widzieć, wzrok mniej męczy się, a co za tym idzie, możesz go dalej postawić, jak masz stół oczywiście, z mniejszym monitorem, to już lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, Tacritan said:

Ludzie oko i tak najlepiej przyswaja ok. 25-30 fps...

No niekoniecznie, powyżej 30fps widać różnicę, ruch jest płynniejszy. Migotanie świetlówki przy 50Hz jest słabo zauważalne ale przy 30Hz już mocno.

Różnicę widać też przy hełmach VR, żeby ludzie nie mięli mdłości odświeżają już 90Hz bo jednak robi to różnicę ludzkiemu mózgowi.

 

https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-human-eye-really-see/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Orybazy napisał:

No niekoniecznie, powyżej 30fps widać różnicę, ruch jest płynniejszy

Jest odwrotnie, najpłynniejszy ruch jest pomiędzy 20 - 25fps.

Przy materiale nagranym ponad 50fps widać już artefakty w postaci "przyspieszania" czy "zwalniania" ruchu, zwyczajnie oko wyłapuje co którąś sekwencję a mózg przecież nie ma programu korekcji błędów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Orybazy napisał:

No niekoniecznie, powyżej 30fps widać różnicę, ruch jest płynniejszy. Migotanie świetlówki przy 50Hz jest słabo zauważalne ale przy 30Hz już mocno.

Różnicę widać też przy hełmach VR, żeby ludzie nie mięli mdłości odświeżają już 90Hz bo jednak robi to różnicę ludzkiemu mózgowi.

 

Czytałeś podlinkowany przez siebie artykuł?

1. Napisano tam, że inaczej jest przy samym źródle światła  (np. świetlówka lub LED) a inaczej przy postrzeganiu obiektów w ruchu.

2. W hełmach VR jest wyższe odświeżanie, ponieważ chodzi o pole widzenia obwodowego/peryferyjnego (peripheral vision), tam czułość naszego wzroku rośnie. Monitor jednak obserwujesz mając go w centrum swojego pola widzenia -więc to trochę inna sytuacja.

3. Większy wpływ na to jak odczuwamy "płynność" gry mają "input lagi" czyli jak nasze działanie przekłada się na efekt na ekranie -czyli czy gra jest płynna, nie ma po drodze przy transmisji "packet lost-ów" nie mamy dużego PIN-ga przy połączeniu itp. 

 

Najciekawsze info z tego artykułu wklejam tutaj (w oryginale):

 

 

After all of that, what do we really know? That the brain is complicated, and that there's truly no universal answer that applies to everyone.

  • Some people can perceive the flicker in a 50 or 60 Hz light source. Higher refresh rates reduce perceptible flicker.
  • We detect motion better at the periphery of our vision.
  • The way we perceive the flash of an image is different than how we perceive constant motion.
  • Gamers are more likely to have some of the most sensitive, trained eyes when it comes to perceiving changes in imagery.
  • Just because we can perceive the difference between framerates doesn't necessarily mean that perception impacts our reaction time.
45 minut temu, Tacritan napisał:

Niestety za 800 zł to kupisz namiastkę wyświetlacza, która będzie generowała światło w zakresie 9-12 tys. kelwinów i minimalna jasność ponad 160 nitów,

 

Widzę, że kolega z tych co to kupują pewnie pozłacane przewody kolumnowe bo słyszą różnicę w jakości dźwięku z kolumny. 

Specjalnie po to wrzuciłem linka do profesjonalnego testu laboratoryjnego danego monitora, żeby ew. rozmawiać o konkretach a nie o opisie marketingowym z pudełka. tam jak wół jest:

 

"Zmierzona krzywa luminancji testowanego monitora niemal idealnie pokrywa krzywą wzorcową. Warto też zaznaczyć, że monitor dysponuje bardzo szerokim zakresem ustawień luminancji. Maksymalna zmierzona jasność ekranu to 316 cd/m2, co jest wartością w zupełności wystarczającą i w przypadku naszego egzemplarza to była wartość domyślna. Natomiast minimalna jasność to zaledwie 27 cd/m2. Dzięki temu możemy używać monitora nawet w najciemniejszą noc i ekran będzie czytelny bez oślepiania nas. Poziom czerni przy domyślnych ustawieniach to tylko 0,1 cd/m2. Tak szeroki zakres pozwala używać tego monitora w każdych warunkach oświetleniowych. Zmierzony kontrast statyczny jest wysoki."

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, teko napisał:

Dzięki za rozwinięcie tematu. Monitor będzie tymczasowo do ps4, później i już docelowo do nowego Xboxa. Także tylko i wyłącznie do gier. 

 

Tym bardziej nie potrzeba ci super odświeżania ponieważ większość gier na konsolach chodzi w 60 FPS.  Nie jarałbym się czasem reakcji czy odświeżaniem jeśli chodzi o gry konsolowe.

 

Rozważył bym na twoim miejscu 27 lub 32 IPS cale skoro ma to być do gry na konsoli.

 

Najważniejsze dobre kolory i brak smużenia. 

 

https://www.morele.net/monitor-aoc-q3279vwfd8-4671262/

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Just now, Zdzichu_Wawa said:

Czytałeś podlinkowany przez siebie artykuł?

Tak, ale pobieżnie. Dzięki za wnikliwsze przeczytanie. Piszą

"He’s not saying that we can’t notice a difference between 20 Hz and 60 Hz footage. “Just because you can see the difference, it doesn’t mean you can be better in the game"

 

Czyli ludzie widzą różnicę między 20 a 60Hz (fps) tylko niekoniecznie są w stanie na nią zareagować. 

 

6 minutes ago, Zdzichu_Wawa said:

1. Napisano tam, że inaczej jest przy samym źródle światła  (np. świetlówka lub LED) a inaczej przy postrzeganiu obiektów w ruchu.

Zgoda.

6 minutes ago, Zdzichu_Wawa said:

2. W hełmach VR jest wyższe odświeżanie, ponieważ chodzi o pole widzenia obwodowego/peryferyjnego (peripheral vision), tam czułość naszego wzroku rośnie. Monitor jednak obserwujesz mając go w centrum swojego pola widzenia -więc to trochę inna sytuacja.

Faktycznie w VR pole widzenia musi być większe niż na monitorze. 

 

7 minutes ago, Zdzichu_Wawa said:

3. Większy wpływ na to jak odczuwamy "płynność" gry mają "input lagi" czyli jak nasze działanie przekłada się na efekt na ekranie -czyli czy gra jest płynna, nie ma po drodze przy transmisji "packet lost-ów" nie mamy dużego PIN-ga przy połączeniu itp. 

Jeśli grasz offline albo masz dobre pingi, masz myszkę z wysokim DPI i 1000Hz pole rate'a nie powinieneś mieć wrażenia opóźnień.

Może auto sugestia ale ja widzę różnicę między 30 a 60 fps na LCD. 

Na CRT jak byłem u kogoś z monitorem 60Hz to "waliło mi po oczach" i podbijałem jak się dało im na 75Hz, na trinitronie 100Hz było już OK. 

Czyli należę do 

"Some people can perceive the flicker in a 50 or 60 Hz light source. Higher refresh rates reduce perceptible flicker."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Orybazy napisał:

Na CRT jak byłem u kogoś z monitorem 60Hz to "waliło mi po oczach" i podbijałem jak się dało im na 75Hz, na trinitronie 100Hz było już OK. 

Czyli należę do 

"Some people can perceive the flicker in a 50 or 60 Hz light source. Higher refresh rates reduce perceptible flicker."

 

CRT, to zupełnie inna bajka. W dużym uproszczeniu - w LCD od razu masz "na raz" wyświetlany cały obraz. W CRT wiązka "rysuje" Ci piksel po pikselu niczym drukarka atramentowa (tzw "plujka"). Robi to jednak na tyle szybko, że nasz wzrok postrzega cały obraz na ekranie. Tutaj masz fajnei to pokazane w kamerze dużej szybkości:

 

 

...więc gdy słyszę że profesjonalni gracze wolą monitory CRT, to pokazuje tylko że bardziej to kwestia "siły sugestii" i snobizmu niż faktycznego dostrzegania szybkości zmian obrazu.

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minutes ago, Zdzichu_Wawa said:

Tutaj masz fajnei to pokazane w kamerze dużej szybkości:

Fajne dzięki!

 

3 minutes ago, Zdzichu_Wawa said:

że bardziej to kwestia "siły sugestii" i snobizmu niż faktycznego dostrzegania szybkości zmian obrazu.

Trochę w retro siedzę ale za monitorami CRT nie tęsknię. Nawet za moim 21" Trinitronem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.