Skocz do zawartości

Kolej w Polsce (wydzielony z: Dziwny przypadek pewnego dziewczęcia)


Subiektywny

Rekomendowane odpowiedzi

Swoją drogą @Vincentgdy jeździłem sobie w latach 90tych pośpiechami codziennie na zajęcia to utkwiła mi w pamięci jedna rzecz.

Często-gęsto w wagonach były mapy sieci połączeń kolejowych. Idealnie pokrywały się z granicami zaborów. Kongresówka

była ewidentnie uboższa. Ex-niemieckie, ewidentnie gęstsze.

 

Nawet znalazłem grafę:

 

siec-mapa-1531.jpg

Edytowane przez Subiektywny
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Trafne spostrzeżenie. Ma to swoje uzasadnienie w tym, że Królestwo Kongresowe było generalnie strefą buforową w ówczesnej doktrynie planowania strategicznego Rosji i w wypadku przejścia do defensywy, wojska rosyjskie miały opuścić tereny Polski i wycofać się na linię twierdz Brześć - Grodno - Kowno, dopiero tam stawiając opór w oparciu o te właśnie twierdze. Słabo rozwinięta sieć kolejowa miała uniemożliwić wrogowi szybką dyslokację własnych wojsk na wschód.


A tutaj filmik z moim zdaniem najpiękniejszej linii kolejowej w Polsce z kabiny lokomotywy ST44, niezelektryfikowany fragment dawnej Magistrali Węglowej Gdynia-Zajączkowo Tczewskie:
 


 


Od 36:45 linia robi się jednotorowa. W lewo odchodzi bocznica do Przesypowni cementu w Gdańsku Osowie. Obecnie odcinek Rębiechowo-Osowa uzyskał drugi tor, ze względu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Także sporo się pozmieniało w tamtych okolicach, łącznie z dobudowaniem dwóch łącznic z linią d29-201 (Węglówka). Warto też zwrócić uwagę na zabytkowe (ale wciąż czynne) semafory kształtowe na wielu stacjach (35:42 chociażby) i słupy teletechniczne wzdłuż toru. Obiekty inżynieryjne na tej trasie pochodzą niekiedy z okresu budowy linii w latach 20-tych XX wieku!

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Endeg napisał:

Vincent, a nie masz może filmu z trasy kolejowej, już nieczynnej, ale ponoć drezyny jeżdżą : Pruszcz Gdański - Kolbudy ?


Niestety nie mam. Z tego co wiem, planowy ruch na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy linii d29-229 zawieszono w roku 1994. Obecnie ruch na tej linii obejmuje zaledwie:


- Stara Piła, pociągi zdawcze z Gdańska Kokoszek, nieregularnie kursujące, średnio raz na tydzień;

- odcinek Glincz-Kartuzy, wyremontowany, z odbudowanymi rozjazdami, które umożliwiają wjazd na linię 229 z poziomu linii 201, bez konieczności zmiany czoła pociągu w Somoninie, jak to było dawniej, teraz tamtędy jeżdżą składy SKM Gdańsk Wrzeszcz-Kartuzy;

- odcinek Lębork-Łeba, czynny w sezonie wakacyjnym, kursują po nim składy PKP REGIO.


Od lat mówi się o reaktywacji, a nawet elektryfikacji 58 kilometrowego odcinka Kartuzy-Lębork. Czy coś z tego wynikinie? Zobaczymy. Tutaj unikatowy filmik ilustrujący ruch na tym odcinku przed rokiem zawieszenia przewozów (2000):



 



 

Tutaj nowy rozjazd:


 



 

I przejazd składem Lębork-Łeba:



 






 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Vinc, jeszcze dodam że w Straszynie ciekawy architektonicznie, acz zaniedbany mocno budynek dworca jest remontowany oraz dobudowywany jest do niego nowy przeszkolony pawilon.

Całość będzie służyć jako biblioteka a przede wszystkim nowoczena mediateka - pierwsza taka w Polsce na terenie nie mającym praw miejskich. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolej ma w sobie coś romantycznego.

Jak dla mnie - powinni całość tranzytu TIR przez Polskę puszczać koleją.

Tiry na tory.

Mimo że od lat jeżdżę prywatnymi samochodami, jak mam możliwość a jadę służbowo - wybieram kolej.

Nie gapię się jak sroka w kość co przede mną na drodze, czy jakiś baran nie wyjeżdża z podporządkowanej,

kto mi z sąsiedniego pasa drogę zajeżdża i czy jakiś furiat na zderzaku mi nie siedzi.

 

Rozsiadam się w wagonie, czasem czytam, czasem kontempluję piękno i złożoność krajobrazu, czasem

los podaruje od siebie bonus w postaci ciekawej osoby do dyskusji i rozmowy.

I to jest urok kolei. Jadąc nią - psychicznie odpoczywam.

 

S.

 

Edytowane przez Subiektywny
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Nie znam się na kolei ale dorzucę coś od siebie:

 

Jeździłem tą linią Gdańsk Nowy Port - Gdańsk Główny do podstawówki a potem prawie do końca gimnazjum. Teraz od wysokości Zaspy Towarowej hula wiatr, brakuje torów, trakcję zdjęli i wszystko zarasta chwastami. Rozjebali ten odcinek na dobre bodajże na wiosnę 2005 roku zawieszajac przewozy na całej linii 249. W sumie nic dziwnego, już ostatnie składy z 2005 jeździły prawie puste, bo wszyscy się przesiedli na tramwaje. Odwiedziłem ostatnio swoje rodzinne strony i peron Nowy Port. Kurwa  płakać się chce.

 

 

To nie jest mój materiał.

 

A tym składem się przejechałem osobiście na reaktywacje fragmentu linii na Euro jak budowali PG Arenę, postawili wtedy nowy przystanek Gdańsk Stadion EXPO zaraz za Gdańsk Kolonia:

 

 

Edytowane przez Kosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zielony jeżeli chodzi o kolej w Polsce, ale korzystam z niej regularnie, kilkanaście razy w roku.

 

Ostatnio jednak podjąłęm decyzję, że czas zakupić samochód jako bardziej elastyczny środek transportu. Zastanawiam się natomiast dlaczego w ofercie kolei pasażerskich nie ma czegoś takiego jak przewóz samochodu pociągiem?

 

Chodziło by mi zgrubsza o coś takiego:

5180-9880-122-9-mt.jpg

 

Wydaje mi się, że część ludzi może wogóle nie rozważać oferty PKP z racji tego, że pociąg nie wszędzie dojeżdża. Sam z tego powodu planuję kupić samochód ponieważ zawsze jestem zmuszony organizować sobie kogoś, kto mnie odbierze samochodem z dworca.

 

Plusy rozwiązania (aczkolwiek mogę się mylić co do oceny)

- niższy koszt produkcji takiego wagony niż wagonu pasażerskiego, łatwiejsze utrzymanie

- zwiększenie zainteresowania ofertą wśród ludzi dotychczas nie rozważających podróży pociągiem

- rozwiązanie proekologiczne, mniej zanieczyszczeń ze spalania paliw trafia do atmosfery

 

Minusy:

- potrzebna infrastruktura na stacjach umożliwiająca sprawny "załadunek" samochodów (chyba najlepiej jakby było zintegrowane z wagonem?)

- rozwiązanie mogłoby być jednak droższe w przypadku samochodów pełnych ludzi

 

Być może Ameryki nie odkryłem i ktoś już na to wpadł wcześniej, tylko okazało się być to zupełenie nieekonomiczne, aczkolwiek chciabym o tym przeczytać od ludzi posiadających wiedzę na ten temat :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał:

- niższy koszt produkcji takiego wagony niż wagonu pasażerskiego, łatwiejsze utrzymanie

Pasażer i tak musi podróżować w wagonie pasażerskim, kwestia bezpieczeństwa.

Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał:

- zwiększenie zainteresowania ofertą wśród ludzi dotychczas nie rozważających podróży pociągiem

W Czechach i Słowacji takie rozwiązanie funkcjonuje, nie wiem jak z cenami. U nas był problem w postaci brudzenia samochodów przez nalot grafitowy z pantografów oraz zaniedbanie tej usługi przez PKP IC.

Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał:

(chyba najlepiej jakby było zintegrowane z wagonem?)

Awykonalne, musi być rampa.

 

Znając PKP Intercity, gdyby ta usługa wróciła, byłaby horrendalnie droga, i jak zwykle bardziej opłacalne byłoby pakowanie się po 5 osób w auto i jazda z jednego krańca kraju na drugi. O ile dla jednej osoby wychodzi tanio w porównaniu z autem (nawet wagon sypialny), to jednak brak rozsądnych ofert grupowych odstrasza potencjalnych pasażerów.

 

Zaś co do odbierania z dworca, nawet mając trochę bagażu jestem w stanie wykorzystać komunikację miejską w docelowym mieście, ale to tylko moja osobista opinia.

Edytowane przez Phantom Slasher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

W kolei zakochałem się jako gówniarz. :D Tak się wciągnąłem, że zacząłem filmować i fotografować pociągi, potem poszedłem do technikum kolejowego, a teraz zaczynam studia w tej samej dziedzinie. Ostatnio zaniedbałem trochę swoją pasję, ale tego lata powiedziałem "dosyć!" i wróciłem do kręcenia. Przedstawię parę swoich dzieł:

 

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.