Skocz do zawartości

Niemcy chcą blokować wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z silnikiem spalinowym do 2035


Rekomendowane odpowiedzi

Okazało się, że zakazu sprzedaży aut spalinowych nie będzie. Jestem mile zaskoczony. Będzie zakaz używania paliwa z ropy naftowej. Zamiast tego paliwo syntetyczne, co wydaje się być dobrym rozwiązaniem. 

 

Paliwo syntetyczne można produkować wszędzie a nie tylko wydobywać w niektórych krajach, przeważnie niestabilnych. 

Edytowane przez RealLife
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, RealLife napisał:

Paliwo syntetyczne można produkować wszędzie a nie tylko wydobywać w niektórych krajach, przeważnie niestabilnych.

Pytanie tylko co w takiej sytuacji powie wujek Sam i co się stanie z petrodolarem. Jakoś nie widzę tego, że koncerny pokroju Chevron'a tak po prostu kiwną głową, powiedzą "dobra, macie to Europejczycy" i oddadzą 30% (?) światowego rynku paliw, bo się coś "ekologom" w głowach zamaniło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, ronnie said:

. A tu nagle, zajeżdża taką mejnstrimową propagandową kalką. 

A papa tuszujący panów lubiących dzieci, to też pewnie propaganda, co? Naucz się ironię rozróżniać. 

 

@Jan III Wspaniały w TVP mówili w Wiadomościach, więc tak będzie, nie kłamię. Jako potęga węglowa będziemy gazować węgiel i będziemy potęgą syntetyczną. 

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, tmr said:

I to syntetyczne paliwo przy spalaniu nie emituje CO2?

Nie znam się na tym.

Każdy weglowodór emituje. Jedynie spalanie czystego wodoru daje parę wodną. Ale para wodna to gaz cieplarniany dużo gorszy od CO2, a sam wodór w stanie gazowym, na chwilę obecną, jest ciężki w transporcie i składowaniu ze względu na dyfuzję - cząsteczki są tak małe, że przenikają przez każdy zbiornik. Wybuchowość też ma swoje znaczenie. Metodą może być przetrzymywanie wodoru w zbiorniku postaci związanej, ale te technologie są jeszcze w powijakach. 

 

Natomiast wodór można brać z dwóch źródeł zasadniczo: elektroliza - droga i mało wydajna lub z reformingu parowego gazu ziemnego, a konkretniej metanu. 

 

No i kto ma tego metanu najwięcej? Koniaczku? 

 

Ps. Metan można też produkować, przez zgazowanie złóż węgla pod ziemią. Były kiedyś w pl takie eksperymenty, mieliśmy być potęgą gazową. 😂 No ale jak zwykle nie wyszło. 

Edytowane przez maroon
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, maroon napisał:

Natomiast wodór można brać z dwóch źródeł zasadniczo: elektroliza - droga i mało wydajna lub z reformingu parowego gazu ziemnego, a konkretniej metanu. 

 

Polska jest trzecim na świecie producentem wodoru ok. 1 mln ton rocznie.

7 godzin temu, RealLife napisał:

Jestem mile zaskoczony.

 

Tylko koszt uzyskania kilkakrotnie wyższy. Do tego proces otrzymywania jest energochłonny. Więc gdzie sens? Gdzie logika.

 

Cała UE odpowiada aż za 7% światowej produkcji gazów cieplarnianych. Jeśli chodzi o produkcję za którą odpowiada człowiek.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, Baca1980 said:

 

Polska jest trzecim na świecie producentem wodoru ok. 1 mln ton rocznie.

Faktycznie. Głównie Azoty i rafinerie. 

 

Pytanie jak to się ma do ropy pod względem wartości energetycznej. Ropy zużywamy ok. 25 mln ton. W tym trzeba liczyć smary i oleje smarujące, czego z wodoru się nie zrobi. Przeliczajac wartość kaloryczną, to by wychodziło że wodoru potrzeba by ok. 7-8 mln ton, żeby "napędzić" silniki i kotły. Plus oczywiście koszty przejścia. W takim ujęciu ten milion ton na kolana nie rzuca. 

wodor_HE.png

 

Jest też jedno "ale":

 

Emisyjny wodór uzyskiwany jest w procesie reformingu parowego gazu ziemnego, częściowego utleniania metanu i gazyfikacji węgla. To nie jest ekologiczne źródło energii. Jak podaje Parlament Europejski, produkcja wodoru z kopalin każdego roku uwalnia 70–100 mln ton CO2.

 

A i tu jest haczyk. To jest tzw. wodór emisyjny, nieekologiczny. 😁 A eko wodór, to wodór z elektrolizy przy użyciu źródeł odnawialnych. Kto ma najwięcej w Europie źródeł odnawialnych? ;) Koniaczku? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minutes ago, Baca1980 said:

 

Polska jest trzecim na świecie producentem wodoru ok. 1 mln ton rocznie.

 

Tylko koszt uzyskania kilkakrotnie wyższy. Do tego proces otrzymywania jest energochłonny. Więc gdzie sens? Gdzie logika.

 

Cała UE odpowiada aż za 7% światowej produkcji gazów cieplarnianych. Jeśli chodzi o produkcję za którą odpowiada człowiek.

 

Gdzieś czytałem dziś rano, że litr takiego paliwa na dziś kosztuje 8,8 zł. Zobaczymy jak to będzie wyglądać z parę lat. 

 

Ogólnie pomysł mi się podoba bo takie paliwo może produkować każdy i w ten sposób nie jesteśmy skazani na grupę państw które mają złoża ropy naftowej. 

8 hours ago, Vlad_Lokietnichuk said:

Pytanie tylko co w takiej sytuacji powie wujek Sam i co się stanie z petrodolarem. Jakoś nie widzę tego, że koncerny pokroju Chevron'a tak po prostu kiwną głową, powiedzą "dobra, macie to Europejczycy" i oddadzą 30% (?) światowego rynku paliw, bo się coś "ekologom" w głowach zamaniło.

 

Duże koncerny same zaczną takie paliwo produkować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minutes ago, bzgqdn said:

Wszystko zalezy od definicji paliwa syntetycznego.

Kilka lat temu ma stacjach "bliska" była ropa z dodatkie chyba 15% rzepaku i nazywało się to biopaliwem.

Może tu też tak pokombinują ;)

 

 

Problemem nie jest dostępność paliw. Jest ropa, gaz płynny, gaz drzewny, metan (w tym bio), wodór, alkohol, oleje roślinne, na upartego i prąd się do paliw łapie. 

 

Problemem jest to, że Kowalskiemu ot tak nie można pozwolić wybrać czego chce używać, a już na pewno nie żeby sobie sam paliwo produkował. 

 

A gdzie zarobki koncernów? 

A gdzie akcyzy i podatki? 

 

I stąd te ciągłe przepychanki. Każdy chce tort i żeby jak najwięcej z obateli dało się za one paliwo kroić. 

 

Oleju rzepakowego produkujemy ok. 1,5 mln ton i ma on zbliżoną wartość opałową do oleju napędowego z ropy. Rzepaku siejemy ok. miliona hektarów, tj. ok. 8% całości użytków rolnych. Niestety nie da się obsiać wszystkiego samym rzepakiem na paliwo. 

 

I tak jest ze wszystkim w sumie. Jakby się chciało ujednolicić paliwo, to jego produkcja musi skoczyć wykładniczo, cudów nie ma. 

 

Natomiast ciekawie by było gdyby były silniki hybrydy wielopaliwowe i możliwość produkowania paliw we własnym zakresie - olej rzepakowy, metan z guana, wodór z elektrolizy, gaz drzewny. Jedziesz do lokalnej biogazowni i tankujesz, jedziesz do rolnika i lejesz olej, wracasz do domu, odpalasz elektrolizę wodoru. I wszystko spięte w sieć, która ci pokazuje co, gdzie aktualnie dostępne i w jakiej cenie. 🤔

Edytowane przez maroon
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, maroon napisał:

Natomiast ciekawie by było gdyby były silniki hybrydy wielopaliwowe i możliwość produkowania paliw we własnym zakresie - olej rzepakowy, metan z guana, wodór z elektrolizy, gaz drzewny. Jedziesz do lokalnej biogazowni i tankujesz, jedziesz do rolnika i lejesz olej, wracasz do domu, odpalasz elektrolizę wodoru. I wszystko spięte w sieć, która ci pokazuje co, gdzie aktualnie dostępne i w jakiej cenie.

Panie, ale to już jest. W Brazylii i jest bardziej popularne niż u nas LPG - podobno 80% pojazdow jest zarejestrowanych jako flex.

Nazywają to po prostu flex fuel, dokonują jakiejś prostej przeróbki w aucie i od tej pory moga jeździć na czystym etanolu lub w jakimś stosunku zmieszanym z benzyną.

Paliwo destylują w domach, głównie z odpadów trzciny cukrowej.

Unia w życiu na to nie pozwoli, jak kilka.lat temu popularny był olej opałowy, transformatorowy, albo rzepak to wszyscy pamietamy jaki był o to kwik i kontrole busiarzy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, maroon napisał:

Natomiast ciekawie by było gdyby były silniki hybrydy wielopaliwowe i możliwość produkowania paliw we własnym zakresie - olej rzepakowy, metan z guana, wodór z elektrolizy, gaz drzewny. Jedziesz do lokalnej biogazowni i tankujesz, jedziesz do rolnika i lejesz olej, wracasz do domu, odpalasz elektrolizę wodoru. I wszystko spięte w sieć, która ci pokazuje co, gdzie aktualnie dostępne i w jakiej cenie. 🤔

 

 

Chcesz wolności? Przecież to urzędnik i polityk wie najlepiej co jest dobre dla obywatela. Bo inaczej w głowach suwerena może zapalić się lampka pt. "do czego właściwie potrzebni są nam urzędnicy i politycy?". A to niedobra jest.

 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.03.2023 o 15:52, Baca1980 napisał:

Transport masowy czyt. TIR-y,

Akurat z tirami i transportem samochodowym jest pomysł taki, testowany na jednej z dłuższych niemieckich autostrad, niemieckiej A8, iż nad drogą rozwieszona jest trakcja elektryczna a samochody mają pantografy. Samochód ciężarowy jadący po autostradzie i podpięty pod sieć ładuje akumulator i zjeżdżając z autostrady, odpinajac się od sieci dojeżdża do celu na akumulatorze bądź ciężarówka jest poprostu hybrydą z pantografem.

 

Ten pomysł w całym tym elektrycznym szaleństwie uważam akurat za ciekawy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minutes ago, Dassler89 said:

.

 

Ten pomysł w całym tym elektrycznym szaleństwie uważam akurat za ciekawy. 

A jak oni się wyprzedzać będą. 😱 Chcesz żeby janusze zawodowego kierownictwa na zawał z frustracji zeszli? 

 

Jest dużo potencjalnie fajnych rozwiązań, ale bardzo mało dla małp. 

 

Ps. Jest lepszy pomysł. Nazywa się elektrowóz i wagony-lawety bądź to dla całych zestawów bądź tylko dla naczep. I ja się bardzo dziwię, że dla tranzytu, czy przebiegów dalekobieżnych nikt tego nie stosuje. Poza Szwajcarią. Ładujesz się na wagon, idziesz w kimę do wagonu, rano jedziesz dalej i masz ekstra pareset km zrobione. 

Edytowane przez maroon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minutes ago, Libertyn said:

 

 

A gdzie znawstwo i bezpieczeństwo?

Był temat o pozyskiwaniu gazu w domu.
Hmm, ciekawe ile takich domów by wyleciało 

A czy ty kupiłeś już bezpieczną pralkę, która bezpiecznie upierze twoje ubrania? Wszak bezpieczeństwo twojej rodziny jest najważniejsze! 

 

Temat był o fejkowym "gazie" z oparów benzyny. Nie każdy proces wymaga kolumn rektyfikacyjnych.

16 hours ago, Confuser said:


Jak pamiętam "trolejbusy" ze starych dobrych czasów to było to ciekawe rozwiązanie - ale ich już nie ma.

Są, w Lublinie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.