Subiektywny Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 (edytowane) Swoją drogą @Vincentgdy jeździłem sobie w latach 90tych pośpiechami codziennie na zajęcia to utkwiła mi w pamięci jedna rzecz. Często-gęsto w wagonach były mapy sieci połączeń kolejowych. Idealnie pokrywały się z granicami zaborów. Kongresówka była ewidentnie uboższa. Ex-niemieckie, ewidentnie gęstsze. Nawet znalazłem grafę: Edytowane 4 Marca 2016 przez Subiektywny 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
deleteduser10 Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 Tak. Trafne spostrzeżenie. Ma to swoje uzasadnienie w tym, że Królestwo Kongresowe było generalnie strefą buforową w ówczesnej doktrynie planowania strategicznego Rosji i w wypadku przejścia do defensywy, wojska rosyjskie miały opuścić tereny Polski i wycofać się na linię twierdz Brześć - Grodno - Kowno, dopiero tam stawiając opór w oparciu o te właśnie twierdze. Słabo rozwinięta sieć kolejowa miała uniemożliwić wrogowi szybką dyslokację własnych wojsk na wschód. A tutaj filmik z moim zdaniem najpiękniejszej linii kolejowej w Polsce z kabiny lokomotywy ST44, niezelektryfikowany fragment dawnej Magistrali Węglowej Gdynia-Zajączkowo Tczewskie: Od 36:45 linia robi się jednotorowa. W lewo odchodzi bocznica do Przesypowni cementu w Gdańsku Osowie. Obecnie odcinek Rębiechowo-Osowa uzyskał drugi tor, ze względu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Także sporo się pozmieniało w tamtych okolicach, łącznie z dobudowaniem dwóch łącznic z linią d29-201 (Węglówka). Warto też zwrócić uwagę na zabytkowe (ale wciąż czynne) semafory kształtowe na wielu stacjach (35:42 chociażby) i słupy teletechniczne wzdłuż toru. Obiekty inżynieryjne na tej trasie pochodzą niekiedy z okresu budowy linii w latach 20-tych XX wieku! 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Endeg Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 Vincent, a nie masz może filmu z trasy kolejowej, już nieczynnej, ale ponoć drezyny jeżdżą : Pruszcz Gdański - Kolbudy ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
deleteduser10 Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 16 godzin temu, Endeg napisał: Vincent, a nie masz może filmu z trasy kolejowej, już nieczynnej, ale ponoć drezyny jeżdżą : Pruszcz Gdański - Kolbudy ? Niestety nie mam. Z tego co wiem, planowy ruch na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy linii d29-229 zawieszono w roku 1994. Obecnie ruch na tej linii obejmuje zaledwie: - Stara Piła, pociągi zdawcze z Gdańska Kokoszek, nieregularnie kursujące, średnio raz na tydzień; - odcinek Glincz-Kartuzy, wyremontowany, z odbudowanymi rozjazdami, które umożliwiają wjazd na linię 229 z poziomu linii 201, bez konieczności zmiany czoła pociągu w Somoninie, jak to było dawniej, teraz tamtędy jeżdżą składy SKM Gdańsk Wrzeszcz-Kartuzy; - odcinek Lębork-Łeba, czynny w sezonie wakacyjnym, kursują po nim składy PKP REGIO. Od lat mówi się o reaktywacji, a nawet elektryfikacji 58 kilometrowego odcinka Kartuzy-Lębork. Czy coś z tego wynikinie? Zobaczymy. Tutaj unikatowy filmik ilustrujący ruch na tym odcinku przed rokiem zawieszenia przewozów (2000): Tutaj nowy rozjazd: I przejazd składem Lębork-Łeba: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Endeg Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 Dzięki Vinc, jeszcze dodam że w Straszynie ciekawy architektonicznie, acz zaniedbany mocno budynek dworca jest remontowany oraz dobudowywany jest do niego nowy przeszkolony pawilon. Całość będzie służyć jako biblioteka a przede wszystkim nowoczena mediateka - pierwsza taka w Polsce na terenie nie mającym praw miejskich. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
deleteduser10 Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 O! I ja o tym nie wiedziałem! Właśnie, Endeg, interesujesz się koleją? Zobacz, to jest spora atrakcja, szczególnie, ze rzadko cokolwiek się na tym moście pojawia: Tutaj znowu nietypowy gość w Starej Pile: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mosze Red Opublikowano 5 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2016 Vincent a ile lat ma najstarsza lokomotywa pozostająca "w czynnej służbie" w polskim taborze kolejowym? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
deleteduser10 Opublikowano 5 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2016 50-55 lat. Tutaj przejazd wyremontowaną linią 213 z kabiny maszynisty zmodernizowanej SM42. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Subiektywny Opublikowano 5 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2016 (edytowane) Kolej ma w sobie coś romantycznego. Jak dla mnie - powinni całość tranzytu TIR przez Polskę puszczać koleją. Tiry na tory. Mimo że od lat jeżdżę prywatnymi samochodami, jak mam możliwość a jadę służbowo - wybieram kolej. Nie gapię się jak sroka w kość co przede mną na drodze, czy jakiś baran nie wyjeżdża z podporządkowanej, kto mi z sąsiedniego pasa drogę zajeżdża i czy jakiś furiat na zderzaku mi nie siedzi. Rozsiadam się w wagonie, czasem czytam, czasem kontempluję piękno i złożoność krajobrazu, czasem los podaruje od siebie bonus w postaci ciekawej osoby do dyskusji i rozmowy. I to jest urok kolei. Jadąc nią - psychicznie odpoczywam. S. Edytowane 5 Marca 2016 przez Subiektywny 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
deleteduser10 Opublikowano 5 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2016 Kolejna, urokliwa linia w Polsce, którą przemierzałem pociągiem we wrześniu ubiegłego roku, województwo Pokarpackie, Bieszczady: I w zimowej scenerii: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kosa Opublikowano 5 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 5 Kwietnia 2016 (edytowane) Nie znam się na kolei ale dorzucę coś od siebie: Jeździłem tą linią Gdańsk Nowy Port - Gdańsk Główny do podstawówki a potem prawie do końca gimnazjum. Teraz od wysokości Zaspy Towarowej hula wiatr, brakuje torów, trakcję zdjęli i wszystko zarasta chwastami. Rozjebali ten odcinek na dobre bodajże na wiosnę 2005 roku zawieszajac przewozy na całej linii 249. W sumie nic dziwnego, już ostatnie składy z 2005 jeździły prawie puste, bo wszyscy się przesiedli na tramwaje. Odwiedziłem ostatnio swoje rodzinne strony i peron Nowy Port. Kurwa płakać się chce. To nie jest mój materiał. A tym składem się przejechałem osobiście na reaktywacje fragmentu linii na Euro jak budowali PG Arenę, postawili wtedy nowy przystanek Gdańsk Stadion EXPO zaraz za Gdańsk Kolonia: Edytowane 5 Kwietnia 2016 przez Kosa Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Nomorepanic Opublikowano 6 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 6 Kwietnia 2016 Jestem zielony jeżeli chodzi o kolej w Polsce, ale korzystam z niej regularnie, kilkanaście razy w roku. Ostatnio jednak podjąłęm decyzję, że czas zakupić samochód jako bardziej elastyczny środek transportu. Zastanawiam się natomiast dlaczego w ofercie kolei pasażerskich nie ma czegoś takiego jak przewóz samochodu pociągiem? Chodziło by mi zgrubsza o coś takiego: Wydaje mi się, że część ludzi może wogóle nie rozważać oferty PKP z racji tego, że pociąg nie wszędzie dojeżdża. Sam z tego powodu planuję kupić samochód ponieważ zawsze jestem zmuszony organizować sobie kogoś, kto mnie odbierze samochodem z dworca. Plusy rozwiązania (aczkolwiek mogę się mylić co do oceny) - niższy koszt produkcji takiego wagony niż wagonu pasażerskiego, łatwiejsze utrzymanie - zwiększenie zainteresowania ofertą wśród ludzi dotychczas nie rozważających podróży pociągiem - rozwiązanie proekologiczne, mniej zanieczyszczeń ze spalania paliw trafia do atmosfery Minusy: - potrzebna infrastruktura na stacjach umożliwiająca sprawny "załadunek" samochodów (chyba najlepiej jakby było zintegrowane z wagonem?) - rozwiązanie mogłoby być jednak droższe w przypadku samochodów pełnych ludzi Być może Ameryki nie odkryłem i ktoś już na to wpadł wcześniej, tylko okazało się być to zupełenie nieekonomiczne, aczkolwiek chciabym o tym przeczytać od ludzi posiadających wiedzę na ten temat Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Phantom Slasher Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 (edytowane) Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał: - niższy koszt produkcji takiego wagony niż wagonu pasażerskiego, łatwiejsze utrzymanie Pasażer i tak musi podróżować w wagonie pasażerskim, kwestia bezpieczeństwa. Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał: - zwiększenie zainteresowania ofertą wśród ludzi dotychczas nie rozważających podróży pociągiem W Czechach i Słowacji takie rozwiązanie funkcjonuje, nie wiem jak z cenami. U nas był problem w postaci brudzenia samochodów przez nalot grafitowy z pantografów oraz zaniedbanie tej usługi przez PKP IC. Dnia 6.04.2016 at 10:46, Nomorepanic napisał: (chyba najlepiej jakby było zintegrowane z wagonem?) Awykonalne, musi być rampa. Znając PKP Intercity, gdyby ta usługa wróciła, byłaby horrendalnie droga, i jak zwykle bardziej opłacalne byłoby pakowanie się po 5 osób w auto i jazda z jednego krańca kraju na drugi. O ile dla jednej osoby wychodzi tanio w porównaniu z autem (nawet wagon sypialny), to jednak brak rozsądnych ofert grupowych odstrasza potencjalnych pasażerów. Zaś co do odbierania z dworca, nawet mając trochę bagażu jestem w stanie wykorzystać komunikację miejską w docelowym mieście, ale to tylko moja osobista opinia. Edytowane 12 Kwietnia 2016 przez Phantom Slasher Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
No Gods No Masters Opublikowano 29 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 29 Września 2017 Najbardziej aktualna i szczegółowa mapa sieci PKP jest dostępna tutaj . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
koksownik Opublikowano 30 Września 2017 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2017 W kolei zakochałem się jako gówniarz. Tak się wciągnąłem, że zacząłem filmować i fotografować pociągi, potem poszedłem do technikum kolejowego, a teraz zaczynam studia w tej samej dziedzinie. Ostatnio zaniedbałem trochę swoją pasję, ale tego lata powiedziałem "dosyć!" i wróciłem do kręcenia. Przedstawię parę swoich dzieł: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi